抱怨信 / 申诉信是用于说明自己不满意的原因,并表示遗憾或提出建议而写出来的信。
Letter of complaint
is a letter to explain the reason of unsatisfied and to express regret about
the case or propose some suggestion.
Surat pengaduan
adalah surat yang berisikan penjelasan atau usulan mengenai alasan
ketidakpuasan dan menyampaikan rasa sesal terhadap kejadian yang ada atau
mengusulkan gagasan.
主要的内容或结构:
1. 标题(在剧中)。可写可不写“抱怨信
/ 申诉信”
2. 称呼。使用敬语。
3. 正文。一般内容有三种,如:1. 提出抱怨并表示遗憾;2.
说明满意的原因及由此造成的不便;3. 提出纠正建议或敦促对方采取措施。
4. 结尾。可写出感谢愿听或写出别的选择。
5. 签名与日期。
Primary content or
structure:
1. title (in the middle). Could write or
not “抱怨信 / 申诉信”
2. appellation. Use some respect words.
3. main body. Commonly is 3 kind, ex: 1.
Raise the complaint and express regret; 2. Explain the reason of unsatisfied
and inconvenient; 3. Propose some correction suggestion or urge the opposite to
take some action.
4. ending. Could be write appreciate for
listening or write down the other choice.
5. signature and date.
Poin atau struktur
utama:
1. judul (ditengah). Boleh ada boleh
tidak “抱怨信 / 申诉信”
2. penyebutan. Menggunakan kata2
menghargai atau sopan.
3. isi utama. Pada umumnya ada 3 jenis,
co: 1. Mengadu dan menyampaikan sesal; 2. Menjelaskan alasan ketidakpuasan dan
ketidaknyamanan; 3. Mengajukan usul untuk perbaikan atau memaksa pihak lawan
mengambil tindakan.
4. penutup. Boleh menulis rasa terima
kasih telah didengarkan atau memberikan pilihan lain.
5. tanda tangan dan tanggal.
实例:
XX先生 / 女士:
真遗憾最终得写出这封抱怨信 / 申诉信。
上星期我们一家人去你们的商店,而买一些东西。说实话,你们的产品都很好及好用。在家我们发现有几个东西是不能用,几个星期前已经给你们打个电话好几次,可至目前为止你们没什么反应。我们是老顾客,获得了买家的信任不是很简单的事。希望你们尽快解决这些小事。
谢谢你们的反应。若还是没有什么采取措施,我们只能把东西退换了。
XX先生 / 女士
XX年XX月XX日
No comments:
Post a Comment
Just feel free to comment or ask anything my friend.
help us to improve this blog for the benefit of anyone who want to learn Chinese.
i`ll always try the best to answer or reply your comment as soon as possible ^.^